Terug
Aankomende activiteiten:
Een online academy implementeren In onze 24/7-economie heeft een online academy voordelen voor zowel werkgevers alsmedewerkers. Jouw organisatie groeit namelijk pas wanneer je medewerkers groeien. Dat is ook de reden dat leren in een online academy bij organisaties steeds populairder wordt. In een online academy krijgen medewerkers handige trainingen aangereikt, waarmee ze hun kennis en.. Meer lezen
Home Blog Een succesvol leerplatform voor jouw bedrijf (Deel 2)
In onze 24/7-economie heeft een online academy voordelen voor zowel werkgevers als
medewerkers. Jouw organisatie groeit namelijk pas wanneer je medewerkers groeien. Dat is ook de reden dat leren in een online academy bij organisaties steeds populairder wordt.
In een online academy krijgen medewerkers handige trainingen aangereikt, waarmee ze hun kennis en vaardigheden vergroten. Voor veel medewerkers geldt dat ze meer onthouden van online aangeboden leerstof dan van klassikale trainingen. Dat is ook logisch, omdat je bij online kunt leren op de momenten die jij zelf fijn vindt.
Het implementeren van een online academy in een organisatie is inmiddels heel eenvoudig en voordelig te realiseren. Wel zijn er een aantal factoren die het succes van een online academy bepalen. Waar moet je aan denken bij de implementatie? Hoe zorg je voor draagvlak en enthousiasme in je organisatie? Welke integraties zijn er om het makkelijker te maken? In deze blogs leggen we het aan je uit!
Een online academy heeft content nodig om succesvol te zijn. De inhoud van je academy is essentieel. Hiermee zorg je er namelijk voor dat gebruikers terugkomen na hun eerste bezoek, omdat ze enthousiast zijn over de content en wat ze kunnen leren. Het is dus belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden.
Doelgroep
Voordat je van start gaat met het inventariseren of maken van content is het goed om stil te staan bij je doelgroep. Voor wie is de content eigenlijk? Het antwoord ‘medewerkers’ is hierin vaak te beknopt. Wie zijn die medewerkers echt? Wat motiveert hen? Waar worden ze enthousiast van? Hoe willen ze leren en waarover willen ze leren? Hoe spreek je hen het beste aan?
Daarnaast is het van belang na te denken over het maken van dezelfde content voor de hele organisatie of wellicht per afdeling andere content. Dus maak je leiderschapstrainingen voor teamleiders of voor iedereen? Krijgen de nieuwe medewerkers van klantcontact een andere onboarding of dezelfde als iedereen? Wanneer je deze zaken helder hebt, wordt het een stuk makkelijker om content te maken die het gewenste effect heeft.
Inventariseren
Inventariseer welke content je eigenlijk allemaal al hebt in je organisatie en wat hiervan bruikbaar is voor een online academy. Waarschijnlijk maak je nu gebruik van een andere manier van trainen, opleiden en informeren. Misschien heb je je content nu opgeslagen in documenten, powerpoints van fysieke trainingen of in syllabi. Inventariseer wat je hiervan mee wilt nemen naar je online academy. Denk hierbij niet alleen aan bestaand trainingsmateriaal, maar bijvoorbeeld ook documenten die vaak
rondgestuurd worden in de organisatie.
De inhoud van dat soort documenten is geschikt om in je academy toe te voegen als content. Misschien maakt jouw organisatie nu al gebruik van een ander online leerplatform. Kijk dan kritisch naar de content die je daarin hebt staan en bepaal welke content je een-op-een overneemt, wat toe is aan een update en wat niet meer relevant is. De start in een (nieuwe) online academy is het perfecte moment om alles op te schonen.
Maken
Na je inventarisatie is het verstandig om met een projectgroep te bepalen welke content ontbreekt en wat nog gemaakt moet worden. Gebruik hierbij de input die uit de inspiratiesessies met collega’s naar voren is gekomen. Maak afspraken over wie welke content maakt en wat de schrijfstijl wordt.
Veel content kun je al maken voordat je toegang hebt tot je online academy. Creëer het in documenten en verzamel alvast afbeeldingen en (links naar) video’s die je straks in je online academy wilt gebruiken. Het is altijd handig om de content te laten nalezen door een andere contentmaker, zodat je een extra check op toon en stijl hebt. Zo weet je zeker dat alle content goed bij elkaar past. Denk ook alvast na over de vormgeving van de content. Hoe ga je ervoor zorgen dat je content er aantrekkelijk uitziet? Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van afbeeldingen, maar ook aan het gebruik van koppen in je tekst. Daarmee zorg je ervoor dat het goed scanbaar en leesbaar is. Zodra je toegang hebt tot je academy, kun je beginnen met vullen.
Content integreren
Veel organisaties hebben de behoefte om naast hun eigen organisatie-inhoudelijke content, ook algemene content toe te voegen. Denk hierbij aan content over soft skills, interessante podcasts, video’s van anderen of een opleidingsaanbod van externe aanbieders. Bepaal of dit voor jouw organisatie het geval is en ga op zoek naar partijen die deze content aanbieden. Goodhabitz is bijvoorbeeld leverancier van een groot aanbod aan trainingen in soft skills.
In de academy voeg je deze content door middel van een integratie heel gemakkelijk toe aan je eigen leeromgeving. Ook hebben leerplatforms vaak eigen standaard trainingen ontwikkeld. Check in je oriëntatie of dit het geval is en of je daar gebruik van wilt maken. Het voordeel hiervan is dat je vaak al bij de livegang van je online academy een goed gevulde leeromgeving hebt, waardoor iedereen
snel van start kan met leren. Bestaande leeractiviteiten vind je in de Bibliotheek.
Medewerkers waarderen deze extra, niet organisatie-gerelateerde content. Er zit altijd wel iets tussen dat aansluit op de persoonlijke interesses, waardoor ze gemotiveerd blijven om in de online academy aan de slag te zijn. Heb je zelf nog content in andere leersystemen staan? Veel aanbieders van online leerplatformen ondersteunen SCORM en LTI. Hierdoor voeg je deze content eenvoudig toe aan je eigen online academy.
Wil je meer informatie over een online leeromgeving of een demo door één van onze medewerkers? Neem contact met ons op via info@vankraaijeducatie.nl of bel naar 0487-745003.
Inja Pater