0487-745003

Een succesvol leerplatform voor jouw bedrijf (Deel 1)

1 december 2023 \ Van Kraaij Educatie \ door Inja Pater

Een online academy implementeren In onze 24/7-economie heeft een online academy voordelen voor zowel werkgevers alsmedewerkers. Jouw organisatie groeit namelijk pas wanneer je medewerkers groeien. Dat is ook de reden dat leren in een online academy bij organisaties steeds populairder wordt.  In een online academy krijgen medewerkers handige trainingen aangereikt, waarmee ze hun kennis en.. Meer lezen

Een online academy implementeren

In onze 24/7-economie heeft een online academy voordelen voor zowel werkgevers als
medewerkers. Jouw organisatie groeit namelijk pas wanneer je medewerkers groeien. Dat is ook de reden dat leren in een online academy bij organisaties steeds populairder wordt. 

In een online academy krijgen medewerkers handige trainingen aangereikt, waarmee ze hun kennis en vaardigheden vergroten. Voor veel medewerkers geldt dat ze meer onthouden van online aangeboden leerstof dan van klassikale trainingen. Dat is ook logisch, omdat je bij online kunt leren op de momenten die jij zelf fijn vindt. 

Het implementeren van een online academy in een organisatie is inmiddels heel eenvoudig en voordelig te realiseren. Wel zijn er een aantal factoren die het succes van een online academy bepalen. Waar moet je aan denken bij de implementatie? Hoe zorg je voor draagvlak en enthousiasme in je organisatie? Welke integraties zijn er om het makkelijker te maken? In deze blogs leggen we het aan je uit!

Communicatie en draagvlak

In elke organisatie heb je te maken met verschillende type medewerkers. Je hebt bijvoorbeeld de enthousiasteling die dingen meteen oppakt en nieuwe systemen gelijk omarmt en ontdekt. Daar tegenover staat het meer afwachtende (of zelfs negatieve) type. Van het laatste type hoor je vaker uitspraken als: ‘Ik vind het aanbod niet interessant’ of ‘Ik heb geen tijd om te leren naast mijn werk’.

Wanneer je een online academy lanceert of overstapt op een nieuw LMS is het van belang zoveel mogelijk mensen in de organisatie enthousiast te maken over het nieuwe platform. Zo krijg je meer draagvlak. Om dit te creëren kun je een aantal middelen inzetten.

Inspiratiesessie
Aan het begin van het traject kun je een inspiratiesessie inzetten. Hierin nodig je medewerkers uit de hele organisatie uit om mee te denken over de nieuwe online academy. Hoe moet het volgens hun werken en waar moet het aan voldoen? Zo betrek je je medewerkers en laat je ze meedenken. 

Om ervoor te zorgen dat medewerkers niet alleen enthousiast worden over je academy, maar er ook gebruik van gaan maken, is het belangrijk relevante content aan te bieden. Daarom is het
belangrijk om dit onderwerp mee te nemen of er zelfs een aparte sessie voor
te organiseren.

Welke content vinden ze interessant en wat juist niet? Wat stimuleert ze om te leren? Hoe leren ze het liefst? Laat medewerkers hierin spreken over hun persoonlijke doelen en gewenste content, maar ook content over werkgerelateerde onderwerpen die voor een hele brede groep interessant zijn. Door een combinatie te maken van eigen organisatiespecifieke leerstof en algemene leerstof, stimuleer je medewerkers regelmatig actief te zijn in het platform. Zo leren ze de ‘verplichte’ content, maar kunnen ze het afwisselen met trainingen die ze vanuit eigen interesse aanspreken. Dit maakt het online
leren toegankelijker en aantrekkelijker.

Ambassadeurs
Laat enthousiaste medewerkers over de academy spreken en zo anderen enthousiasmeren. Hiervoor kun je een ambassadeursgroep oprichten. Deze groep bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen waarvan je weet dat zij vernieuwing omarmen. Zij weten net wat meer van je online academy dan de ‘standaard’ en motiveren anderen om ermee aan de slag te gaan.

Kies een originele naam
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat wanneer je online academy een pakkende naam heeft, het meer persoonlijkheid krijgt en verbondenheid opbouwt. Bovendien stimuleer je dan meteen de naamsbekendheid van je academy. Om medewerkers te betrekken en ervoor te zorgen dat de naam van de academy aanslaat, kun je ze laten meedenken over de naam.

Laat collega’s ideeën voor de naam aandragen en organiseer vervolgens door middel van een poll een stemming op de ingezonden namen. Kun je elke naam kiezen die je wilt? Uiteraard, maar ons advies is om een niet te lange naam te gebruiken. Een korte pakkende naam van maximaal twee woorden werkt het beste, omdat dit voor iedereen makkelijk te onthouden is. Let er daarbij wel op dat het voor iedereen goed uit te spreken is.

Updates
Heb je een keuze gemaakt voor een online leerplatform en ben je jouw online academy aan het inrichten? Deel dan eens wat sneak previews met je medewerkers. Denk hierbij aan schermopnames, printscreens en onderwerpen van e-learnings die in ontwikkeling zijn. Zo blijft je online academy continu onder de aandacht en maak je iedereen enthousiast over de lancering.

Ready, set, launch!
Besteed veel aandacht aan de lancering van je academy. Communiceer het op verschillende interne en externe kanalen en maak deze communicatie ook visueel. Zo krijgen je medewerkers er ook echt al een beeld bij. Maak bijvoorbeeld een lanceringsvideo waarin je je medewerkers echt meeneemt in het platform of gebruik afbeeldingen die laten zien hoe de academy eruit ziet. Maak hierin ook duidelijk waarom de academy er is. Wat hebben medewerkers én de organisatie eraan?

Middelen die ook altijd bijdragen aan een positieve lancering is het verspreiden van een passende gadget of het versturen van een kaartje naar alle medewerkers. Hiermee breng je ze op de hoogte, betrek je ze en maak je ze enthousiast.

Een online academy voor jouw bedrijf?

Wil je meer informatie over een online leeromgeving of een demo door één van onze medewerkers? Neem contact met ons op via info@vankraaijeducatie.nl of bel naar 0487-745003

Blijf op de hoogte