Klantcase IKC De Appelhof

9 december 2021 \ Studiebegeleiding \ door Sanne Peters

Van Kraaij Educatie organiseerde na de eerste lockdown in de zomerperiode de zomerschool voor basisscholen. Marja Derks, directeur van IKC De Appelhof, constateerde grote verschillen tussen leerlingen na deze bijzondere periode en wilde graag als school een mogelijkheid aanbieden om leerlingen te helpen om deze verschillen te verkleinen. Zo is de samenwerking tussen Van Kraaij.. Meer lezen

Klantcase Appelhof

Van Kraaij Educatie organiseerde na de eerste lockdown in de zomerperiode de zomerschool voor basisscholen. Marja Derks, directeur van IKC De Appelhof, constateerde grote verschillen tussen leerlingen na deze bijzondere periode en wilde graag als school een mogelijkheid aanbieden om leerlingen te helpen om deze verschillen te verkleinen. Zo is de samenwerking tussen Van Kraaij Educatie en IKC De Appelhof ontstaan. Later hebben zij de begeleiding met Van Kraaij Educatie gedurende het nieuwe schooljaar verder voortgezet.

IKC De Appelhof is een basisschool met hedendaags, kwalitatief onderwijs.
Het uitgangspunt van de school is de leerling. Wat is het beste voor de leerling? Wat heeft het beste effect op de leerling? En wat is de beste begeleiding voor de leerling?
IKC De Appelhof kiest altijd een werkvorm die past bij de leerbehoeften van de leerling. Als de leerling zich niet prettig voelt komt het ook niet tot leren. Marja Derks: ‘’Wij staan voor onderwijs wat je samen maakt en waarbij de leerling zich veilig voelt, dat is onze missie.’’

Het basisschooltraject
De verschillen tussen de leerlingen zijn door Covid-19 groter geworden. Dit vinden wij als school zorgwekkend. Daarom willen we daarmee op een effectieve manier aan de slag gaan.

Dit hebben we gedaan d.m.v. begeleiding in kleine groepjes op niveau per vakgebied. Alle leerlingen zijn hierdoor op niveau bij diverse vakken geholpen door begeleiders van Van Kraaij Educatie. Kleine groepjes betekent voor de leerlingen veel individuele aandacht en extra instructiemomenten waardoor zij kunnen groeien in een veilige en vertrouwde omgeving. ‘’Dit sluit ook aan bij onze manier van onderwijs en dan is het super mooi als we dat met de extra begeleiding van Van Kraaij Educatie op dezelfde manier kunnen voortzetten,’’ aldus Marja Derks.

Resultaten
Een mooi voorbeeld was dat de leerlingen en leerkrachten in zogenoemde “bubbels” moesten werken. Mensen van buitenaf, waaronder de begeleiders van Van Kraaij Educatie, mochten niet in de school komen. De leerlingen waren hierdoor erg onrustig en wiebelig. Ze waren gewend om op niveau geholpen te worden en dat kon op deze manier niet, met name in de onderbouw groepen. ‘’We merkten dat de resultaten daardoor weer stagneerden. Dit was voor de school heel duidelijk, de ondersteunende lessen die Van Kraaij Educatie bood in kleine groepjes hadden wel degelijk een positief effect op de resultaten van de leerlingen.’’

Marja was erg te spreken over de coördinator en de begeleiders: ‘’De coördinator en de begeleiders van Van Kraaij Educatie zijn ontzettend betrokken, open, vraaggericht en er werd kwaliteit geleverd, daar zijn we als school ontzettend blij mee. Er wordt met je meegedacht en ze zijn erg flexibel en oplossingsgericht.’’

Tips voor andere basisscholen
We hebben Marja gevraagd of zij nog tips had voor andere basisscholen die mogelijk een ondersteunend traject zouden willen starten.

Wat heel belangrijk is dat je als school goed nadenkt wat je verwachtingen zijn voor je leerlingen en duidelijke vragen hebt voor Van Kraaij Educatie.
Samen met de coördinator kun je dan in gesprek gaan en samen kun je de mogelijkheden bespreken.
Uiteindelijk ben je dan ook samen verantwoordelijk voor het project en dat voelt voor Marja heel erg prettig!

Bent u ook enthousiast geworden na het lezen van deze ervaring? Bekijk dan onze pagina over schoolprojecten en neem gerust contact op met de coördinator van onze studiebegeleiding.

Blijf op de hoogte