Communicatie Training
Programma in hoofdlijnen
Communicatie: een kwestie van vragen stellen en actief luisteren!
Vragen stellen, een essentieel onderdeel van communicatie. Het verschil tussen open en gesloten vragen kennen we wel, maar het juist toepassen van die twee type vragen, dat is wat anders! Actief luisteren is meer dan alleen maar horen wat er gezegd wordt. Om welke attitude gaat het hier? Korte oefeningen.Gewenst resultaat: juiste vragen op het juiste moment kunnen stellen en aandachtig luisteren tot en met de laatste druppel.
Complimenteren
Een instelling of een techniek? Wat is het verschil tussen een compliment en een positieve opmerking? Wat zijn voorwaarden voor een goed compliment? Hoe maken we een compliment passend bij de ander en onszelf? Praktische oefeningen.Gewenst resultaat: oprecht uitspreken van waardering en daardoor het versterken van het zelfbeeld van de medewerkers.
Feedback, een kwestie van geven en nemen
Wat is onze eerste reactie wanneer we ons aangevallen voelen? Hoe beheersen wij agressie van buitenaf en houden we de conversatie op een volwassen peil? Hoe kunnen we zo feedback geven dat de ontvanger het waardeert als een cadeautje? Oefeningen in de groep. Analyse en conclusie.Gewenst resultaat: assertief kunnen optreden met respect voor de ander.
Doeltreffend ‘NEE’ zeggen
Een manager kan ‘JA’ zeggen, maar moet ook ‘NEE’ kunnen zeggen. Waarom is ‘NEE’ zeggen vaak het moeilijkst? Oefeningen.Gewenst resultaat: op een motiverende wijze eigen grenzen kunnen aangeven en ook die van de organisatie.
Het evaluatiegesprek
Hoe kunnen we op een positieve manier evaluatiegesprekken voeren? Wat zijn valkuilen van dit gesprek? Persoonlijke oefeningen.Gewenst resultaat: evaluatiegesprekken op en interactieve, positieve manier voeren.
Conflictbehandeling
Wat is het voordeel van een conflict of meningsverschil? Hoe kunnen wij de wederzijdse belangen onderkennen en streven naar een harmonieuze samenwerking? Pittige oefening.Gewenst resultaat: Conflicten of meningsverschillen met respect voor een ieder tegemoet treden.
Resultaten
De deelnemers:
Stellen zich zelfbewuster op
Stellen gerichter en meer open vragen
Luisteren met meer aandacht
Ontvangen en geven op constructieve wijze feedback
Bereiden zich beter en schriftelijk voor
Evalueren met een positieve grondhouding
Conflicten zelfverzekerder en assertiever aanpakken
Uitgangspunt
"Iedereen is aardig, als je maar zelf begint"
Tweedaags programma voor iedereen die regelmatig communiceert
- Tussenliggende periodes tussen 2 trainingsdagen 3-4 weken.
- Omvang groep: maximaal 8, optimaal 6 en minimaal 4 personen.
- Start om 08.30 uur met koffie/thee, 09.00 uur trainingsprogramma en 16.30 uur afsluiting. Inclusief halverwege de dag een goed verzorgde lunch.

Direct inschrijven