0487-745003

Uitgelicht:

Wat is belangrijk in het geven van bijles?

26 februari 2025 \ Blogs \ door Shanna van Rossum - van Breukelen

Bijles kan een waardevolle ondersteuning zijn voor middelbare scholieren die moeite hebben met bepaalde vakken of extra begeleiding nodig hebben. Of je nu bijles geeft of ontvangt, er zijn een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden om het meeste uit de bijlessessies te halen. In deze blog bespreken we wat belangrijk is bij.. Meer lezen

Bijles kan een waardevolle ondersteuning zijn voor middelbare scholieren die moeite hebben met bepaalde vakken of extra begeleiding nodig hebben. Of je nu bijles geeft of ontvangt, er zijn een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden om het meeste uit de bijlessessies te halen. In deze blog bespreken we wat belangrijk is bij het geven en krijgen van bijles.

1. Duidelijke doelen stellen

Zowel de bijlesgever als de leerling moeten vooraf duidelijke leerdoelen formuleren. Wat moet er verbeterd worden? Is het een specifieke toets waarvoor geleerd wordt, of gaat het om algemene verbetering in een vak? Door concrete doelen te stellen, wordt het makkelijker om progressie te meten en gericht te werken.

2. Een goede klik tussen bijlesgever en leerling

Een prettige samenwerking is essentieel voor effectief leren. De bijlesgever moet geduldig en motiverend zijn, terwijl de leerling zich op zijn gemak moet voelen om vragen te stellen. Een goede match tussen beiden draagt bij aan een succesvolle bijleservaring.

3. Structuur en planning

Regelmaat en structuur helpen bij het vasthouden van kennis. Plan vaste bijlessessies en zorg voor een duidelijke opbouw in de leerstof. Begin bijvoorbeeld met een korte herhaling, behandel vervolgens de nieuwe stof en eindig met een oefening of samenvatting.

4. Actieve betrokkenheid van de leerling

Bijles is het meest effectief als de leerling actief meedoet. Dit betekent vragen stellen, aantekeningen maken en zelfstandig oefenen. Een passieve houding, waarbij de bijlesgever alles voordoet, zal minder resultaat opleveren.

5. Afstemming op de leerstijl van de leerling

Iedere leerling leert anders. De een heeft baat bij visuele ondersteuning zoals schema’s en mindmaps, terwijl de ander beter leert door te luisteren of te oefenen met praktijkvoorbeelden. Een bijlesgever die de leerstijl van de leerling herkent en daarop inspeelt, zal effectiever lesgeven.

6. Motivatie en zelfvertrouwen vergroten

Bijles moet niet alleen kennisoverdracht zijn, maar ook bijdragen aan het zelfvertrouwen van de leerling. Complimenten geven en successen vieren helpen om motivatie hoog te houden. Kleine verbeteringen kunnen al een groot verschil maken in hoe een leerling tegen een vak aankijkt.

7. Communicatie met ouders en docenten

Als de bijles structureel plaatsvindt, is het handig om ouders en eventueel docenten op de hoogte te houden. Dit helpt om leerstrategieën beter op elkaar af te stemmen en de voortgang van de leerling te bewaken.

8. Gebruik van hulpmiddelen en technologie

Online oefeningen, educatieve apps en video’s kunnen de bijles ondersteunen. Ook digitaal samenwerken via bijvoorbeeld een online whiteboard kan handig zijn, zeker als de bijles op afstand plaatsvindt.

Conclusie

Bijles kan een groot verschil maken in het leerproces van een middelbare scholier, mits het op de juiste manier wordt aangepakt. Duidelijke doelen, een goede klik, structuur en motivatie zijn enkele sleutelfactoren die bijdragen aan succes. Door hier rekening mee te houden, wordt bijles niet alleen effectief, maar ook plezierig voor zowel de leerling als de bijlesgever.

Geschreven door

Shanna van Rossum - van Breukelen

Gerelateerde berichten
Deel dit bericht

Blijf up-to-date met
onze nieuwsbrief!