Terug
Uitgelicht:
Hoe medewerkers bijdragen aan organisatiedoelen Iedere organisatie streeft naar het behalen van haar doelen. De sleutel tot succes? Medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn en verantwoordelijkheid nemen voor hun bijdrage. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich écht betrokken voelen bij de organisatiedoelen en vanuit eigen motivatie bijdragen? De kern ligt in autonomie, verantwoordelijkheid en.. Meer lezen
Iedere organisatie streeft naar het behalen van haar doelen. De sleutel tot succes? Medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn en verantwoordelijkheid nemen voor hun bijdrage. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich écht betrokken voelen bij de organisatiedoelen en vanuit eigen motivatie bijdragen? De kern ligt in autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Wanneer medewerkers de ruimte krijgen om zelf keuzes te maken over hoe ze hun capaciteiten inzetten, ontstaat er een intrinsieke motivatie die hen aanspoort tot betere prestaties en innovatie.
Om intrinsiek gemotiveerd te blijven, hebben medewerkers de volgende elementen nodig:
Het is essentieel om duidelijke grenzen en verwachtingen te scheppen, maar dit moet wel in samenspraak met de medewerker gebeuren. Medewerkers moeten verbondenheid ervaren met de organisatie en collega’s, en niet het gevoel hebben dat ze constant worden beoordeeld of tegen elkaar worden uitgespeeld. Dit vertrouwen geeft hen de ruimte om uitdagingen met zelfvertrouwen aan te gaan.
Mensen nemen graag verantwoordelijkheid als het doel helder is. Om dit te bevorderen, moeten organisatiedoelen specifiek, haalbaar en meetbaar zijn. Daar is ‘ie weer: misschien kun je ze SMART maken. Wie is verantwoordelijk? Wat moet er gebeuren? Waar vindt het plaats? Wanneer moet het af zijn? Waarom draagt het bij aan het grotere geheel? En hoe gaan we dit bereiken?
Vage, onhaalbare of onmeetbare doelen zorgen ervoor dat motivatie afneemt. Als een uitdaging te groot of te complex is, voelen medewerkers zich overweldigd en zijn ze misschien minder eerlijk en open over hun prestaties. Het juiste evenwicht per medewerker vinden tussen uitdaging en haalbaarheid is belangrijk maar verandert naarmate een medewerker meer ervaring opdoet of bijleert.
Feedback speelt een cruciale rol in motivatie, zolang het niet ten koste gaat van het gevoel van autonomie. Zonder feedback weten medewerkers niet of ze vooruitgang boeken of juist achteruitgaan. Effectieve feedback moet constructief en stimulerend zijn, mag geen gevoel van controle of betutteling opwekken en helpt medewerkers groeien, door inzicht te geven in sterke punten en de verbeterpunten.
Door medewerkers autonomie te geven en een omgeving te creëren waarin verantwoordelijkheid en verbondenheid centraal staan, voelen zij zich betrokken en gemotiveerd om bij te dragen aan de organisatiedoelen. Met duidelijke verwachtingen, ruimte voor groei en constructieve feedback geef je medewerkers de regie over hun eigen werk, wat niet alleen henzelf maar ook de organisatie als geheel ten goede komt. Op deze manier hebben medewerkers het gevoel dat ze hun bijdrage ‘zelf in handen hebben’, en niet dat er dingen ‘van bovenaf opgelegd worden’.